U bent hier

Synergie Belgium bouwt brug tussen digitale en face-to-face rekrutering met “job slowdates”

Synergie Belgium bouwt brug tussen digitale en face-to-face rekrutering met “job slowdates”

Dat de arbeidsmarkt de laatste jaren grondig veranderd is, zal niemand in de HR-sector ontkennen. In een tijdperk van digitale rekrutering, waarbij het rekruteringsproces enorm versneld is, merkt Synergie dat kandidaten des te meer behoefte hebben aan persoonlijk contact. Als respons op de “job speeddates” die een algemene trend in de uitzendsector zijn, lanceert Synergie tijdens de zomermaanden de “job slowdates” waarbij bewust wordt ingezet op tragere en persoonlijke rekrutering.

Welcome@Synergie

“Solliciteren is een erg persoonlijk proces en geen evidentie voor heel wat werkzoekenden. Een goede begeleiding van sollicitatie tot onboarding is daarbij essentieel. Toch merkten we dat er, mede door de hoge werkdruk in de uitzendsector, niet altijd evenveel tijd gemaakt kon worden voor onze kandidaten. Door voldoende tijd te nemen voor elke kandidaat kunnen bepaalde frustraties en miscommunicaties vermeden worden. Iets wat het imago van de uitzendsector ongetwijfeld vooruit zal helpen.” aldus Jolien Paepen, District Manager bij Synergie Belgium. Vanuit die inzichten lanceert Synergie Belgium “welcome@Synergie”, een project waarbij intensief wordt ingezet op een warme en persoonlijke dienstverlening naar de kandidaten. Alle senior consulenten bij Synergie volgden een workshop waarbij bepaalde veranderingen op de arbeidsmarkt getackeld werden.

Via het “welcome@Synergie charter” integreren de medewerkers van Synergie deze veranderingen op een positieve manier in hun dagelijkse manier van werken. Elke medewerker bij Synergie zal dit charter ondertekenen. Het charter zal onder andere gebruikt worden als interne kwaliteitstoets voor de dienstverlening. “In het charter halen we onder andere de integratie van de digitale generatie aan, maar evengoed de basisbeginselen zoals een warm onthaal voor onze kandidaten. Het vraagt best wel wat lef om in deze snelle tijden terug te gaan naar de basis van rekrutering: persoonlijk contact en vooral tijd nemen voor iedereen die onze kantoren binnenwandelt.” zegt Paepen.

Rekruteren via slowdates

Volgens Philippe de Wilder, Sales Director bij Synergie Belgium, zijn speeddates een grote trend in de uitzendsector. “Deze speeddates zijn vooral nuttig vanuit het perspectief van de consulent aangezien het aantal openstaande vacatures hoger ligt dan het aantal werkzoekenden. Hoe meer kandidaten je op korte tijd ziet, hoe meer vacatures je kan invullen.” Synergie vindt dat de focus mede op de kandidaat moet liggen en niet enkel op de openstaande vacatures. Daarom lanceert Synergie deze zomer de “Job Slowdates”. Alle kantoren van Synergie zullen tijdens de zomermaanden avondopeningen en zaterdagopeningen organiseren, zo krijgt iedereen de kans om binnen te springen voor een gesprek. De consulenten nemen tijdens deze slowdates bewust de tijd om te luisteren naar de verwachtingen van de kandidaat en gaan zo op zoek naar de beste match. Meer info over de Synergie “Job Slowdates” vind je in onze evenementen-kalender.