U bent hier

Speed- of slowdates? Bewust terug naar de basisbeginselen van rekrutering

Dat de arbeidsmarkt de voorbije jaren grondig veranderd is, zal niemand in de HR-sector ontkennen. In een tijdperk van digitale rekrutering, waarbij het rekruteringsproces enorm versneld is, merkten we dat kandidaten des te meer behoefte hebben aan persoonlijk contact. Laten we daar dan ook werk van maken.

Solliciteren is een erg persoonlijk proces en geen evidentie voor heel wat werkzoekenden. Een goede begeleiding van sollicitatie tot onboarding is daarbij essentieel. Toch zien we dat er, mede door de hoge werkdruk in de uitzendsector, niet altijd evenveel tijd gemaakt wordt voor kandidaten. En wij zijn niet de enige die met deze tijdsdruk worstelen. Net daarom moeten rekruteerders extra energie steken in de dienstverlening en vooral die dienstverlening in vraag durven stellen. Het vraagt dus best wel wat lef om in deze snelle tijden terug te gaan naar de basis van rekrutering: persoonlijk contact en vooral tijd nemen voor iedereen die uw of onze kantoren binnenwandelt.

Persoonlijk contact

De uitzendsector verandert snel en daarin speelt digitale rekrutering een grote rol. Zo trekken steeds meer uitzendkantoren weg uit de stads- en dorpscentra, omdat het merendeel van de instroom via jobsites en andere digitale kanalen gebeurt. Contracten worden rechtstreeks naar de mailbox gestuurd, screenings en evaluaties gebeuren via allerhande slimme online-tools en een e-mail is sneller verstuurd dan een telefoongesprek gevoerd.

Toch mag de sector die veranderingen niet als excuus voor een gebrek aan persoonlijk contact gebruiken. We moeten ze omarmen en integreren in onze dagelijkse manier van werken. We moeten ze afstemmen op onze face-to-face dienstverlening en ze vooral als een uitdaging zien om het persoonlijk contact meer aan te moedigen. Daarom lanceerden wij een aantal concrete richtlijnen die onze consultants helpen om deze veranderingen op een positieve manier in hun dagelijkse manier van werken te integreren, maar ook als interne kwaliteitstoets voor de dienstverlening. Denk aan: wat is concrete feedback en binnen welke termijn geef je die aan een kandidaat, wat zeg je wanneer een kandidaat het kantoor binnenstapt, hoe moet het kantoor aangekleed worden,…?

Degelijke screening

Speeddates zijn een trend in rekrutering. Toch zeg je daarmee bijna letterlijk dat je als consultant niet veel tijd zal maken voor een gesprek, terwijl een goede screening best wat tijd vraagt. Deze speeddates zijn vooral nuttig vanuit het perspectief van de consulent, aangezien het aantal openstaande vacatures hoger ligt dan het aantal werkzoekenden. Hoe meer kandidaten je op korte tijd ziet, hoe meer vacatures je kan invullen. Door voldoende tijd te nemen voor elke kandidaat, kunnen bepaalde frustraties en miscommunicaties vermeden worden. Iets wat je werkgeversimago ongetwijfeld vooruit zal helpen.

Daarom pleiten we voor meer ‘slowdates’. Dat kan een laatavond- of zaterdagopening zijn, maar evengoed een jobdag voor een specifieke klant. Rode draad doorheen elke slow date is dat er extra tijd wordt vrijgemaakt voor een goed gesprek met de kandidaten. Hoewel dit soort initiatieven niet per se voor meer instroom zorgt – daarin spelen digitale kanalen nog steeds de belangrijkste rol – zorgen zij er wel voor dat consultants zich opnieuw kunnen bezighouden met de kernbusiness van HR-dienstverlening.

Synergie Slowdates